Český finanční a účetní časopis 2014(3):132-149 | DOI: 10.18267/j.cfuc.414
Integration of Economic and Property Crimes in the Tax and Accounting Context in the Secondary Education
- 1 Ing. Martin Polák - doktorand; Katedra finančního účetnictví a auditingu, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <xpolm56@vse.cz>.
- 2 Ing. Kateřina Berková, Ph.D. - odborná asistentka; Katedra didaktiky ekonomických předmětů, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <katerina.berkova@vse.cz>.
The paper provides the analysis of the current status of education of economic and property crimes in the tax and accounting in the context of secondary education. Monitoring is carried out on the basis of an analysis framework educational programs and questionnaires. The paper is the continuance of the previous research in relation to teaching accounting at the business school. The paper deals with inclusion of the issue to the curriculum of secondary business schools, expertise of teachers and curriculum content. The analysis showed that the issues are not included properly in a degree which would allow the development of economic thought of students and integration of information. In conclusion, the author provides recommendations for integrating the legal field with accounting and tax aspects.
Keywords: Economic and Property Crimes; Accounting and Tax Aspects; Secondary Education, Economic Thinking.
JEL classification: A29, K42
Published: October 1, 2014 Show citation
| ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
References
- Asztalos, O. (1996): Ekonomické vzdělávání v systému středního a vyššího školství v České republice. Praha, Vysoká škola ekonomická, 1996.
- Bloom, B. S. - Engelhart, M. D. - Furst, E. J. - Hill, W. H. - Krathwohl, D. R. (1956): Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York, David McKay, 1956.
- Fišerová, M. (2013): Vzdělávací cíle a pojetí výuky účetnictví na obchodních akademiích a v terciárním vzdělávání. In: Trendy v ekonomickém vzdělávání - Sborník mezinárodní vědecké konference 2013. Praha, Oeconomica, 2013, s. 26-32.
- HAVIT (2014): Business.center.cz. [online], Praha, HAVIT, c2014, [cit. 14. 10. 2014], <http://business.center.cz>.
- Hradil, P. (2013): Právo pro gymnázia, obchodní akademie a střední odborné školy. Valašské Klobouky, Petr Hradil, 2013.
- Králová, A. (2013): Zkušenosti s výukou koncepčního rámce na vyšších odborných školách cestovního ruchu. [online], Media4u Magazine, 2013, roč. 10, č. 3, s. 73-76, [cit. 10. 10. 2014], <http://media4u.cz/mm032013.pdf>.
- Králová, A. - Urbanová, M. (2011): Příprava učitelů ekonomických předmětů v Ruské federaci a Tádžikistánu v rámci projektu Tempus. Český finanční a účetní časopis, 2011, roč. 6, č. 4, s. 179-186.
Go to original source... - Molín, J. (2011): Protiprávní jednání z pohledu profesní odpovědnosti auditorů, daňových poradců a účetních. Praha, Wolters Kluwer, 2011.
- MŠMT (2007a): Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání. [online], Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2007, [cit. 14. 05. 2014], <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%206341M01%20Ekonomika%20a%20podnikani.pdf>.
- MŠMT (2007b): Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 63-41-M/02 Obchodní akademie. [online], Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2007, [cit. 14. 05. 2014], <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%206341M02%20Obchodni%20akademie.pdf>.
- MV (2014): Portál veřejné správy. [online], Praha, Ministerstvo vnitra ČR, 2007, [cit. 14. 05. 2014], <https://portal.gov.cz/portal/obcan/>.
- Nejvyšší soud (2001): Rozhodnutí Nejvyššího soudu 7 Tz 289/2000. [online], Brno, Nejvyšší soud ČR, 2001, [cit. 14. 05. 2014], <http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/5DE2CD2C38501079C1257A4E0068F836?openDocument&Highlight=0,/>.
- Nejvyšší soud (2006): Rozhodnutí Nejvyššího soudu 7 Tdo 1270/2006. [online], Brno, Nejvyšší soud ČR, 2006, [cit. 31. 10. 2014], <http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/9D4669F7EC4ABEF1C1257A4E0066A4F9?openDocument&Highlight=0,/>.
- Nejvyšší soud (2009): Rozhodnutí Nejvyššího soudu5 Tdo 166/2009. [online], Brno, Nejvyšší soud ČR, 2009, [cit. 31. 10. 2014], <http://www.nsoud.cz/Judikatura/judikatura_ns.nsf/WebSearch/1386320C3EA4336AC1257A4E00659177?openDocument&Highlight=0,/>.
- Púry, F. (2005): Zkrácení daně jako trestný čin. [online], Daňový expert, 2005, roč. 1, č. 5, [cit. 14. 05. 2014], <http://www.danarionline.cz/archiv/dokument/doc-d9929v12806-zkraceni-dane-jako-trestny-cin/?search_query=%24issue%3D17I5ℴ_by=ℴ_dir=&type=&search_res ult s_page=1>.
- Púry, F. (2009): Trestný čin zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění. [online], Daňový expert, 2009, roč. 5, č. 6, [cit. 14. 05. 2014], <http://www.danarionline.cz/archiv/dokument/doc-d12266v15180-trestny-cin-zkreslovani-udaju-o-stavu-hospodareni-a-jmeni/>.
- Ryska, R. - Puškinová, M. (2014): Právo pro střední školy. Praha, Eduko, 2014.
- UNESCO (1997): Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha, Univerzita Karlova, 1997.
This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.
