Český finanční a účetní časopis 2023(1):25-33 | DOI: 10.18267/j.cfuc.580

Výuka účetnictví na střední škole - efektivita studia z elektronických zdrojů a osobnost vyučujícího

Pavel Hanuš
Univerzita Hradec Králové, Přírodovědecká fakulta, katedra matematiky, Hradec Králové

Článek se zabývá zjišťováním efektivity studia účetnictví z elektronických zdrojů u žáků středních škol. Nejvíce preferovaným elektronickým zdrojem jsou videa s výkladem včetně schémat, textů a obrázků. Žáci dále preferují také soubory s prezentací obsahující výklad učitele. Cílem článku je vyhodnotit, zda úspěšnost studia může souviset s použitím elektronických studijních zdrojů. Pečlivě připravený didaktický test předložený experimentální a kontrolní studijní skupině ukázal, jak žáci reagují na testové otázky různého typu. Výsledky tohoto didaktického testu byly použity k statisticky podloženému zjištění, zda úspěšnost řešení tohoto testu závisí nebo nezávisí na použití elektronických studijních zdrojů. Tímto způsobem by bylo možné měřit efektivitu studia z elektronických zdrojů. Článek také představuje výstup z vedlejšího výzkumu ukazující, zda na žákovu úspěšnost má vliv osobnost učitele. Závěrečná diskuse se zaměří na řadu názorů, které jsou s využitím elektronických zdrojů při studiu často zmiňovány.

Klíčová slova: Efektivita studia; Elektronické zdroje; Studijní úspěch; Střední škola; Účetnictví.

Teaching accounting at a secondary school:Effectiveness of studying based on electronicresources and teacher personality

This paper investigates the effectiveness of studying accounting from electronicresources among secondary school students. The most preferred electronic resourceis explanatory videos including diagrams, texts and images. Also, presentation filescontaining the teacher's explanation are highly preferred. The aim of the paper is toevaluate whether the success of studies can be related to the use of electronic studyresources. A carefully prepared didactic test presented to the experimental andcontrol study group showed how the pupils react to test questions of different types.The results of this didactic test were used to statistically establish whether the successof solving this test depends or does not depend on the use of electronic studyresources. In this way, it would be possible to measure the effectiveness of studyingfrom electronic sources. Undoubtedly, the personality of the teacher is also veryimportant in evaluating the student's success. Therefore, there is also an output fromsecondary research that will show how the teacher's personality has an effect on thestudent's success. The discussion will focus on a number of opinions that are oftenmentioned in regard to electronic resources for studying.

Keywords: Accounting; Electronic resources; Learning effectiveness; Learning success; Secondary school.
JEL classification: I21, M41

Vloženo: 4. říjen 2023; Revidováno: 4. říjen 2023; Přijato: 10. říjen 2023; Zveřejněno: 30. prosinec 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hanuš, P. (2023). Výuka účetnictví na střední škole - efektivita studia z elektronických zdrojů a osobnost vyučujícího. Český finanční a účetní časopis2023(1), 25-33. doi: 10.18267/j.cfuc.580
Stáhnout citaci

Reference

  1. DUSING, G. M., J. C. HOSLER a J. M. RAGAN, 2012. Teaching Accounting Courses Online: One Instructor's Experience. American Journal of Business Education. Vol. 5, no. 3, s. 359-368. Dostupné z: https://doi.org/10.19030/ajbe.v5i3.7009. Přejít k původnímu zdroji...
  2. GRABINSKI, K., M. KEDZIOR, J. KRASODOMSKA a A. HERDAN, 2020. Embedding E-Learning in Accounting Modules: The Educator's Perspective. Education Sciences. Vol. 10, no. 4, s. 1-19. Dostupné z: https://doi.org/10.3390/educsci10040097. Přejít k původnímu zdroji...
  3. JEČMÍNEK, J., I. KUCHAŘOVÁ a D. PFEIFEROVÁ, 2020. Theoretical accounting courses students' success rate at FEM CULS Prague Appraisal. In: Proceedings of the 17th International Conference Efficiency and Responsibility in Education (ERIE 2020). Prague: Czech University of Life Sciences Prague, s. 144-150.
  4. KRASODOMSKA, J., a J. GODAWSKA, 2020. E-learning in accounting education: the influence of students' characteristics on their engagement and performance. Accounting Education. Vol. 30, iss. 1, s. 22-41. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/09639284.2020.1867874. Přejít k původnímu zdroji...
  5. MACHERA, R. P., a P. C. MACHERA, 2017. Computerised Accounting Software; A Curriculum that Enhances an Accounting Programme. Universal Journal of Educational Research. Vol. 5, no. 3, s. 372-385. Dostupné z: https://doi.org/10.13189/ujer.2017.050310. Přejít k původnímu zdroji...
  6. MARTÍNEZ, E. O., J. M. S. JAÉN a E. G. GIL, 2022. Higher Education and Tutoring: Virtual Tutoring in Accounting. Digital Education Review. Dec 2022, no. 42, s. 16-33. Dostupné z: https://doi.org/10.1344/der.2022.42.16-33. Přejít k původnímu zdroji...
  7. ŠÁLKOVÁ, D., P. KUČERA, O. REGNEROVÁ a P. VARVAŽOVSKÁ, 2022. Distance learning impact on study results with respect to learning environment. Proceedings of the 19th International Conference Efficiency and Responsibility in Education (ERIE 2022). Prague: Czech University of Life Sciences, s. 98-105.
  8. TAPLIN, R., R. KERR a A. BROWN, 2017. Monetary valuations of university course delivery: the case for face-to-face learning activities in accounting education. Accounting Education. Vol. 26, iss. 2, s. 144-165. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/09639284.2016.1274913. Přejít k původnímu zdroji...
  9. TERBLANCHE, W., I. LUBBE, N. PAPAGEORGIOU a N. VAN DER MERWE, 2023. Acceptance of e-learning applications by accounting students in an online learning environment at residential universities. South African Journal of Accounting Research. Vol. 37, iss. 1, s. 35-61. Dostupné z: https://doi.org/10.1080/10291954.2022.2101328. Přejít k původnímu zdroji...
  10. ULMAN, M., M. DVOŘÁK, E. KÁNSKÁ a V. MOTYČKOVÁ, 2020. Teaching ERP concepts for non/users and users a survey among college students. Proceedings of the 17th International Conference Efficiency and Responsibility in Education (ERIE 2020). Prague: Czech University of Life Sciences, s. 309-315.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), která umožňuje distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.