K15 - Civil Law; Common LawNávrat zpět
Výsledky 1 až 2 z 2:
Vývoj legislativní úpravy politických stran a politických hnutí v České republice od roku 1991 do současnosti se zaměřením na transparentnostThe Development of Legislation of Political Parties and Political Movements in the Czech Republic since 1991 until now with a Focus on TransparencyMarek JoštČeský finanční a účetní časopis 2018(3):5-26 | DOI: 10.18267/j.cfuc.514 Článek analyzuje legislativní vývoj politických stran a politických hnutí (působících v České republice) od roku 1991 do současnosti se zaměřením na vybraná kritéria transparentnosti hospodaření. Analyzován je zákon o sdružování v politických stranách a v politických hnutích z roku 1991, který byl za dobu své existence více než dvacetkrát novelizován, přičemž některé novely se významně dotkly transparentnosti. Článek porovnává právní úpravu politických stran a hnutí také s legislativními úpravami jiných typů neziskových organizací na úrovni vybraných kritérií transparentnosti hospodaření. Z porovnání vyplývají určité rozdíly na úrovni transparentnosti, přičemž právní úprava politických stran a hnutí se dá považovat ze všech právních úprav neziskových organizací jako nejpřísnější a zároveň jako nejvíce propracovaná, což je dáno funkcí těchto organizací, kterou plní ve společnosti. |
Vývoj legislativní úpravy nadací v České republice od roku 1990 do současnosti se zaměřením na transparentnostThe Development of Legislation of Foundations in the Czech Republic since 1990 until now with a Focus on TransparencyMarek JoštČeský finanční a účetní časopis 2017(4):5-23 | DOI: 10.18267/j.cfuc.502 Článek analyzuje vývoj právní úpravy nadací od roku 1990 do současnosti. Toto období rozděluje do čtyř etap v závislosti na účinnosti jednotlivých předpisů. Zvláštní důraz je kladen na prvky transparentnosti obsažené v jednotlivých zákonech. Článek se snaží o vzájemné porovnání analyzovaných předpisů s uvedením jejich hlavních výhod a nevýhod. Dále odkazuje na výzkumy, které se v minulosti zabývaly transparentností českých nadací. Tyto výzkumy vesměs poukazují na nízkou míru transparentnosti českých nadací a nízkou důvěru v jejich činnost. Za nejvíce propracovaný zákon z hlediska transparentnosti lze považovat zákon o nadacích a nadačních fondech, avšak ani ten nedosáhl významné míry transparentnosti, a to především díky neochotě státu vynucovat si jeho plnění, a to i přesto, že k tomu měl nástroje. Aktuálně platný nový občanský zákoník se transparentností příliš nezabývá a nelze tedy očekávat, že významně přispěje ke zvýšení její úrovně a ke zvýšení důvěry v český nadační sektor. |
