I23 - Higher Education; Research InstitutionsNávrat zpět

Výsledky 1 až 3 z 3:

Daňová gramotnost žáků středních škol v ČR a její determinanty

Tax literacy of secondary school pupils in the Czech Republic and its determinants

Jan Mašát

Český finanční a účetní časopis 2024(1):77-89 | DOI: 10.18267/j.cfuc.587

V tomto článku je prezentována rozsáhlá studie, která se zabývá daňovou gramotností a která představuje nejrozsáhlejší doposud publikovaný výzkumný příspěvek v této oblasti. Výsledky studie naznačují, že přibližně třetina žáků středních škol neví, jaká je základní sazba DPH ani to, jak je tato daň významná pro státní rozpočet. Pouze každý desátý žák zaznamenal, že daň z příjmů fyzických osob zahrnuje dvě pásma sazby. Výsledky pocházejí z dotazníkových šetření na tuzemských středních školách s účastí téměř 500 žáků z celkem pěti typů středních škol analyzované pomocí metody chí-kvadrát test nezávislosti. Faktor pohlaví neovlivňuje daňovou gramotnost středoškoláků (p-hodnota 0,8407), naopak se daňová gramotnost liší v závislosti na typu navštěvované školy (p-hodnota 0) a zároveň je prokázána závislost mezi velikostí daňové gramotnosti a tím, jaký má žák vztah k daním (p-hodnota 0,0142).

Odhad Mincerovy funkce v podmínkách České republiky

The estimation of Mincer function in conditions of the Czech republic

Savina Finardi, Jakub Fischer

Český finanční a účetní časopis 2017(3):57-68 | DOI: 10.18267/j.cfuc.501

Příspěvek se zabývá problematikou hodnocení investice do vysokoškolského vzdělání, a to prostřednictvím Mincerovy funkce, která patří mezi významné metody hodnocení této investice. Autoři pracují s rozsáhlým souborem pozorování celkem 20 tisíc, na základě kterého dokládají pozitivní vliv vysokoškolského vzdělání na mzdové výdělky jednotlivců v podmínkách České republiky. Prokázán je ovšem pozitivní vliv nejenom dosaženého stupně vzdělání, ale i dalších faktorů jako je region, pohlaví a sféra ekonomiky.

Jak vypadá podpora vědeckého výzkumu u protinožců?

How does the support of scientific research in Australia look like?

Lucie Zahradníčková

Český finanční a účetní časopis 2006(1):174-176 | DOI: 10.18267/j.cfuc.137

Tento článek se věnuje odlišnému přístupu k vědě a výzkumu na University of Sydney, Austrálie. Tam je zřízeno Výzkumné centrum, které slouží zaměstnancům školy a studentům doktorského studia k jejich výzkumné činnosti. Centrum využívají především studenti doktorského studia, kteří tam obvykle tráví cca 8-10 hodin denně (většinou nepracují v soukromém sektoru). Centrum se skládá ze dvou místností, které jsem zjednodušeně označila jako "odpočinkovou" a "pracovní". Odpočinková místnost slouží pro relaxaci a diskuse, pracovní pro výzkum. Jako důležitý vidím fakt, že přístup co Centra je, díky kartě, možný kdykoliv - 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.