H72 - State and Local Budget and ExpendituresNávrat zpět
Výsledky 1 až 2 z 2:
Elektronická podpora participatívneho rozpočtovania na SlovenskuElectronic support of participatory budgeting in Slovakia?Martina Benzoni Baláž, Juraj NemecČeský finanční a účetní časopis 2022(2):39-50 | DOI: 10.18267/j.cfuc.576 Od celosvetového debutu v roku 1989, pilotný prípad na Slovensku v 2011, až po post-covidovú súčasnosť, participatívne rozpočtovanie na seba preberá mnoho rôznych podôb a foriem. Napriek niektorým spoločným charakteristikám, využívanie informačných a komunikačných technológií (IKT) na Slovensku pre účely participatívneho rozpočtovania ostáva mimoriadne fragmentované. Práve preto tento článok, ako prvý svojho druhu, podáva obraz do akej miery obce na Slovensku využívajú IKT v online prostredí pre priblíženie jednotlivých procesov participatívneho rozpočtovania občanom. Článok predstavuje výsledky exploratívneho výskumu a analyzuje mieru digitalizácie procesov participatívneho rozpočtovania na Slovensku na úrovni miestnych samospráv. Dokladuje, že spôsoby využívania elektronických nástrojov na podporu prípravy, realizácie a vyhodnocovania procesov participatívneho rozpočtovania sa medzi slovenskými obcami výrazne líšia a nie vo všetkých prípadoch garantujú potrebnú mieru informovanosti verejnosti. Len časť obcí umožňuje elektronické hlasovanie, pričom v podstate každá z nich využíva iné technické riešenie. |
Analýza souladu rozpočtového určení daní v České republice a pravidel veřejné podpory - časovaná bomba veřejných financí?Analysis of Compliance of the Act on Budget Allocation of Taxes in the Czech Republic with the State Aid Rules - A Time Bomb of Public Finances?Jan Kožíšek, Stanislav KlazarČeský finanční a účetní časopis 2015(3):56-79 | DOI: 10.18267/j.cfuc.450 Cílem článku je zjistit, zdali zákon o rozpočtovém určení daní platný v České republice nenarušuje skrze zvýhodněné podmínky v případě hlavního města Prahy pravidla veřejné podpory Evropské unie. Výsledkem práce je zjištění, že současné znění zákona o rozpočtovém určení daní zvýhodňuje hospodářsky nejvyspělejší region České republiky, z čehož mají prospěch podniky na území hlavního města Prahy působící, a že toto zvýhodnění jde proti pravidlům veřejné podpory. Tato situace naplňuje znaky nedovolené veřejné podpory, která může být ze strany Evropské komise napadnuta. Sporným ustanovením zákona o rozpočtovém určení daní je to, které hlavnímu městu Praze přisuzuje významně vyšší přepočítací koeficient, což činí výnosy ze sdílených daní vztažených na jednoho obyvatele několikanásobně vyšší než v případě ostatních obcí. Změna těchto přepočítacích koeficientů by mohla být vhodným řešením. |
