H2 - Taxation, Subsidies, and RevenueNávrat zpět

Výsledky 1 až 4 z 4:

Vliv směrnice ATAD na výnosy korporátní daně v EU

Impact of the ATAD Directive on corporate tax revenues in the EU

Petimat Muzaeva

Český finanční a účetní časopis 2024(1):35-46 | DOI: 10.18267/j.cfuc.586

Článek se zaměřuje na příčiny přijetí a implementace směrnice ATAD. Hlavním cílem článku je poté analýza vlivu této směrnice na výnosy korporátní daně v Evropské unii. Analýza byla provedena za využití statistické metody testu shody středních hodnot, což je metoda umožňující srovnání mezi sebou dvou výběrů a zkoumanými roky byly poté rok 2018 a 2021. Pro mezinárodní srovnání výnosů korporátní daně se využívají dva ukazatele, a to korporátní daňová kvóta a podíl korporátní daně na celkových daňových výnosech a v rámci analýzy byly použity oba tyto ukazatele. V případě testu provedeného s využitím ukazatele korporátní daňové kvóty se vliv zavedení směrnice ATAD na výnosy korporátní daně v EU neprokázal. Při provedení testu s využitím ukazatele podílu korporátní daně na celkových daňových výnosech se také neprokázal vliv zavedení směrnice ATAD na výnosy korporátní daně v EU. Za využití statistické metody testu shody středních hodnot se vliv směrnice ATAD na výnosy korporátní daně v EU neprokázal.

Daňová opatření v období krize ve vyspělých zemích

Tax Measures Taken to Fight the Crisis in Developed Countries

Jiří Kostohryz

Český finanční a účetní časopis 2011(1):55-67 | DOI: 10.18267/j.cfuc.97

Článek popisuje význam a důvody daňových opatření zaváděných v období finanční a následné ekonomické krize. V úvodu je porovnáno postavení opatření zaváděných v oblasti daňové politiky v kontextu jiných opatření, zejména přímých fiskálních stimulů. Následuje porovnání fiskálních opatření v rámci OECD. Dále jsou představeny základní druhy opatření zaváděných v krizi, jsou jimi: snížení sazby daně z příjmů společností, možnosti zrychleného odepisování, prodloužení doby uplatnění daňové ztráty, daňové úlevy na podporu výzkumu a vývoje, změny v nepřímých daních a daňová opatření zaměřená na fyzické osoby. Článek také představuje dva aktuálně diskutované koncepty daňové teorie související s prevencí případných krizí v budoucnu. Jedná se o daň z finančních transakcí a koncepty daňové neutrality vzhledem ke způsobu financování.

Analýza vplyvu milionárskej dane na daňové zaťaženie prostredníctvom nezdaniteľného minima vo Slovenskej republike

Analysis of Millionaire Tax Influence on Incidence of Taxation by Tax-Free Income in Slovak Republic

Anna Harumová

Český finanční a účetní časopis 2008(1):76-85 | DOI: 10.18267/j.cfuc.259

Vplyv na znižovanie daňového zaťaženia fyzických osôb má aj možnosť znižovania základu dane. Jednou z možností znižovania základu dane fyzických osôb je čiastka nezdaniteľného minima. Táto čiastka nezdaniteľného minima sa odvíja od sumy životného minima, platnej v danom roku. Príspevok sa venoval analýze vplyvu zmeny životného minima na výšku nezdaniteľného minima v jednotlivých rokoch a následne na výšku efektívnej sadzby dane, ako jednej z metód merania daňového zaťaženia práce.

Analýza daňového zaťaženia práce po zavedení tzv. rovnej dane

Analýza daňového zaťaženia práce po zavedení tzv. rovnej dane

Anna Harumová

Český finanční a účetní časopis 2007(2):48-54 | DOI: 10.18267/j.cfuc.221

Zavedenie rovnej dane v SR spôsobuje vyššiu alokáciu príjmov do štátneho rozpočtu, znižuje mieru prerozdelenia príjmov v spoločnosti a z dlhodobého hľadiska stimuluje ekonomický rast a tvorbu investícií. Z pohľadu jednotlivcov a podnikov ruší progresívne zdanenie, ktoré doteraz postihovalo hlavne úspešnejších, teda s vyššími príjmami. Na druhej strane zavedenie rovnej dane zvýhodňuje túto skupinu a znevýhodňuje skupinu jednotlivcov a podnikov s nižšími príjmami. Systém sa tak stal menej motivačný pre stredne príjmové skupiny