G02 - Behavioral Finance: Underlying PrinciplesNávrat zpět

Výsledky 1 až 3 z 3:

Trpí investoři při svém rozhodování behaviorálními předsudky?

Do investors suffer behavioral biases when deciding?

Jitka Veselá, Lucie Neubauerová

Český finanční a účetní časopis 2016(3):73-87 | DOI: 10.18267/j.cfuc.481

Koncept racionálního jedince měl dosud ve finanční teorii zásadní význam. Zastánci behaviorálních financí však tvrdí, že investoři jednají iracionálně, což způsobuje distorze ve vývoji finančního trhu, jež však nejsou samovolně napravovány. Tento příspěvek se zaměřuje na problematiku porušování základních axiomů racionality v chování investorů v důsledku působení behaviorálních předsudků. V článku je představena podstata šesti behaviorálních předsudků, pomocí dotazníkového šetření je prozkoumáno jejich působení a následně formulováno několik doporučení k eliminaci vlivu těchto předsudků.

Materialita a vztahy zastoupení

Materiality and Principal - Agent Theory

Michal Bobek

Český finanční a účetní časopis 2014(4):149-156 | DOI: 10.18267/j.cfuc.430

Článek je diskuzí k článku Libbyho, Browna (2013): Financial Statement Disaggregation Decisions and Auditors' Tolerance for Misstatement. V první části článku je stručně popsán výzkum, který autoři provedli, včetně teoretických východisek, experimentu a jeho podmínek a závěrů. V druhé části je výzkum kriticky zhodnocen a jsou doplněny silné a slabé stránky výzkumu a možnosti k zlepšení. V poslední části se článek zabývá aplikací zjištění ve výzkumu na teorii vztahů zastoupení při provádění ověřovacích zakázek.

Vliv vztahů zastoupení na kvalitu informací poskytovaných ověřovacími službami

The Principal-Agent Theory and its Influence on the Quality of Assurance Services

Michal Bobek

Český finanční a účetní časopis 2014(2):52-68 | DOI: 10.18267/j.cfuc.394

Článek zkoumá vztahy zastoupení, které vznikají mezi jednotlivými subjekty při provádění ověřovacích služeb, a způsob, jak se tyto vztahy zastoupení projevují vzhledem k informacím podávaným auditem. V článku jsou definovány jednotlivé zainteresované osoby (stakeholdeři a shareholdeři) a stručně jsou vymezeny vztahy zastoupení. Rozčlenění jednotlivých vztahů zastoupení je uděláno podle vztahu objednatele k výsledku služby - zdali je objednatel hlavním příjemcem informací poskytnutých službou, nebo jestli je hlavním příjemcem jiná osoba (ostatní stakeholdeři). Vztahy zastoupení jsou zkoumány z pohledu materiality a z pohledu poskytování informací o diferencích, které byly při ověřovací zakázce nalezeny.