F33 - International Monetary Arrangements and InstitutionsNávrat zpět
Výsledky 1 až 6 z 6:
Postavení České republiky v Mezinárodním měnovém fonduThe Position of the Czech Republic at the International Monetary FundJana MarkováČeský finanční a účetní časopis 2014(3):91-106 | DOI: 10.18267/j.cfuc.411 Předložená stať se nejprve zabývá prvním členstvím Československa v Mezinárodním měnovém fondu v letech 1945 - 1954 a popisuje okolnosti našeho vyloučení z této instituce. Československo patřilo mezi zakládající země bretton-woodských institucí a naše postavení v MMF bylo zpočátku velmi dobré. Změna politické i ekonomické orientace po únoru 1948 vedla k postupnému zhoršení našich vztahů s MMF, které nakonec vedly k našemu vyloučení z obou institucí. Další část statě je věnována postavení České republiky v MMF od obnovení jejího členství v roce v roce 1990. Od té doby se naše pozice v této instituci změnila. Z příjemce finanční a technické pomoci jsme se stali věřiteli MMF a podílíme se i na poskytování technické pomoci. Naše devizová expozice vůči MMF roste a tím se zvyšuje i možné riziko nesplacení takto investovaných prostředků. |
Postavení SDR v mezinárodním měnovém systémuRole of SDR in International Monetary SystemJana MarkováČeský finanční a účetní časopis 2013(4):30-44 | DOI: 10.18267/j.cfuc.350 Předložená stať se zabývá SDR emitovanými Mezinárodním měnovým fondem počátkem sedmdesátých let. Jde o rezervní aktivum, jehož emise měla snížit závislost tvorby devizových rezerv na zásobách zlata a platební bilanci USA. Po rozpadu bretton-woodského měnového systému se SDR měly stát základním rezervním aktivem, pomocí kterého by bylo možné kontrolovat a regulovat mezinárodní likviditu. Záměrem příspěvku je analyzovat jejich dosavadní roli v mezinárodním měnovém systému a ukázat na problémy, které brání tomu, aby mohly plnit všechny funkce světových peněz a stát se tak globální měnou, na které by spočíval mezinárodní měnový systém. Pozornost je věnována i charakteristice mechanismu alokace a použití SDR a rovněž principu stanovení jejich hodnoty a úrokové sazby |
Reformní kroky Mezinárodního měnového fonduInternational Monetary Fund - Steps to ReformJana MarkováČeský finanční a účetní časopis 2012(4):71-86 | DOI: 10.18267/j.cfuc.8 Předložená stať se zabývá Mezinárodním měnovým fondem jako jednou z nejvýznamnějších nadnárodních institucí, jejímž prioritním cílem bylo přispět k dosažení mezinárodní měnové stability. Od jeho založení se rozložení moci a ekonomické síly posunulo směrem k dynamicky se rozvíjejícím ekonomikám jako je Brazílie, Indie, Rusko a hlavně Čína, a tato situace by měla být reflektována i na půdě Fondu. Hlavní pozornost je v textu proto věnována realizované reformě členských kvót, od kterých je odvozena hlasovací síla a tím i vliv v této instituci. Na základě údajů o podílu zemí G8 a G20 na světovém HDP, světovém vývozu a devizových rezervách je analyzován vztah mezi ekonomickou silou těchto zemí a jejich zastoupením v řídících orgánech Fondu. Současně je v textu věnována pozornost i dalším již realizovaným a nově připravovaným reformním krokům, směřujícím k rozvíjení strategie prevence finančních krizí. Realizace v textu akcentovaných opatření by nesporně přispěla k zvýšení legitimity této instituce, a k naplňování jejího soudobého poslání. Tak by mohla plně obhájit své místo v mezinárodním měnovém systému. |
Strategie vstupu České republiky do kursového mechanismu ERM IIStrategy of Accession to ERM II Exchange Rate Mechanism by the Czech RepublicJana MarkováČeský finanční a účetní časopis 2011(2):18-36 | DOI: 10.18267/j.cfuc.103 Předložená stať se zabývá posouzením možných rizik vstupu ČR do kursového mechanismu ERM II, a to jednak na základě zhodnocení samotného mechanismu ERM II a také na základě zkušeností jiných zemí, které jím prošly, anebo v něm setrvávají. Stať je rozdělena do třech částí. První je věnována komparaci kursového mechanismu ERM II s kursovým mechanismem EMS a interpretaci plnění kriteria kursového stability Komisí ES a Evropskou centrální bankou. Ve druhé části jsou popsány zkušenosti dvou zemí s účastí v ERM II. Pro tyto účely bylo zvoleno Dánsko, které setrvává v kursovém mechanismu od samého počátku jeho fungování a Slovensko, které bylo v ERM II zapojeno pouze po nezbytnou dobu před přijetím eura. Třetí část hodnotí možná rizika vstupu ČR do ERM II. |
Reforma Mezinárodního měnového fondu je nevyhnutelnáReform of the International Monetary Fund Is NecessaryJana MarkováČeský finanční a účetní časopis 2010(3):6-18 | DOI: 10.18267/j.cfuc.72 Předložená stať se zabývá Mezinárodním měnovým fondem, který hraje důležitou roli v mezinárodním měnovém systému a svými aktivitami přispívá k dosažení mezinárodní měnové stability. Kromě charakteristiky základních principů, cílů a mechanismů fungování této instituce, je pozornost věnována především probíhající reformě členských kvót a problémům, které ji provázejí. Tyto problémy jsou odrazem chybějící politické vůle hospodářsky vyspělých zemí, vzdát se svého vlivu v této instituci. Obsahem stati jsou i další navrhované reformní kroky, které je nezbytné realizovat v zájmu zvýšení transparentnosti Fondu a jako předpoklad efektivního plnění nových úkolů, které přináší globalizace světové ekonomiky. |
Změny regulačního a dohledového rámce finančních trhů v Evropské uniiThe Changes within the Regulatory and Supervisory Framework of the European Union Financial MarketsNaďa BlahováČeský finanční a účetní časopis 2010(2):42-51 | DOI: 10.18267/j.cfuc.66 Článek se zabývá dohledem finančního trhu. Diskutuje navrhované změny na úrovni Evropské unie. Argumenty pro a proti chystaným změnám hledá v analýze vývoje integrace evropských finančních trhů. Diskutuje možnosti, které poskytoval tzv. Lamfalussyho proces a konfrontuje je s doporučeními Larosiérovy zprávy. Poukazuje na klíčový problém dohledu - nadnárodní finanční skupiny. |
