D82 - Asymmetric and Private Information; Mechanism DesignNávrat zpět

Výsledky 1 až 4 z 4:

Úroveň informovanosti pojistitelů o pojistné hodnotě v rámci živelního pojištění majetku podniku v České republice

The Level of Knowledgeableness of Insurers about Insurance Value within Business Insurance against Natural Disasters in the Czech Republic

Lenka Přečková

Český finanční a účetní časopis 2014(1):72-86 | DOI: 10.18267/j.cfuc.382

Článek je zaměřen na úroveň poskytovaných informací v pojistných podmínkách pojistitelů a souvisí s jedním z možných projevů asymetrie informací. Cílem článku je posouzení úrovně informovanosti v pojistných podmínkách pojistitelů v charakteristice pojistná hodnota v oblasti pojištěného majetku. Výzkum je proveden k datu 1. 10. 2013. Článek je zaměřen na nabídkovou stranu pojistného trhu, tj. na pojistitele. Je analyzováno a hodnoceno, jak pojistitele informují podnik ve zvolené charakteristice pojistná hodnota. Hodnocení míry informovanosti je provedeno metodou porovnání standardu informací a skutečných informací dle pojistných podmínek. Je proveden výpočet míry informovanosti. Standard informací je vytvořen na základě analýzy a syntézy znalostí z pojistné teorie, pojistné praxe a legislativy platné v České republice. K tomu je také použita metoda třídění. Výsledkem práce je zpracování modelu standardu pojistných podmínek v charakteristice pojistná hodnota, posouzení informovanosti pojistitelů na českém pojistném trhu a zpracování konkrétních doporučení pro pojistný trh ke zvýšení míry informovanosti.

Aktuální změny v charakteru integrace na finančních trzích

Current Changes on Integration Process on Financial Market

Eva Ducháčková, Jaroslav Daňhel

Český finanční a účetní časopis 2009(2):25-32 | DOI: 10.18267/j.cfuc.26

Článek se zabývá změnami v integračních procesech na finančním trhu, speciálně na trhu bankovním a pojistném. Trend bank a pojišťoven směrem k bankopojištění přinesla synergické efekty a mezisektoriální stabilizaci. Občasné každé země mají různé představy ohledně finančních produktů a služeb. Ačkoli bankopojištění vytváří na trhu zcela nový prostor, nelze očekávat, že jeho popularita v budoucn vzroste.

Finanční krize modifikuje úlohu a postavení odvětví pojišťovnictví

Financial Crisis Modify Role and Position of Insurance Branch

Jaroslav Daňhel, Eva Ducháčková, Jarmila Radová

Český finanční a účetní časopis 2009(1):42-50 | DOI: 10.18267/j.cfuc.18

Článek analyzuje současnou finanční krizi jako výsledek předchozí expanze úvěrů a poskytování hypotéčních úvěrů nad rámec tolerování tržních principů. Vznik finančních problémů je spojen s finančními inovativními instrumenty, v sekuritizované podobě. Za pomocí těchto instrumentů bylo možné bez bariér státní regulace, aby bankovní sektor získal nový soukromý kapitál a obnovil úvěrovou aktivitu. Autoři ukazují na roli investičního bankovnictví a ratingových agentur v tomto procesu. Zvláštní pozornost je věnována vlivu finanční krize na pojišťovnictví. Krize v pojišťovnictví se projevuje jako důsledek dvou vlivů: jednak riskantnějších strategií pojistitelů v konstrukci pojistných produktů zahrnujících inovativní finanční produkty a jednak jako důsledek snížení hodnoty aktiv pojišťovny. Článek pojmenovává vliv otázky asymetrie informace na možné dopady na pojistitele v souvislosti s finanční krizí. Zabývá se regulatorními projekty (zejména Solvency II pro pojišťovací činnost) a jejich možným dopady na pojišťovací trh.

Dopady kvalitativních změn v charakteru rizik na problém asymetrie informace na pojistných trzích

Dopady kvalitativních změn v charakteru rizik na problém asymetrie informace na pojistných trzích

Eva Ducháčková, Jaroslav Daňhel

Český finanční a účetní časopis 2006(1):150-162 | DOI: 10.18267/j.cfuc.134

Udělení Nobelovy ceny vědcům za teoretický příspěvek k analýze trhů s asymetrickými informacemi oživilo diskuse o chování a rozhodování ekonomických subjektů v nejistých podmínkách. Protože pojišťovnictví je klasickým příkladem takových situací, slouží k ilustraci případů asymetrie, u klientů pojišťovny je předpoklad, že znají lépe svou expozici vůč riziku než pojistitel. Ve skutečnosti klient svou objektivní expozici nemůže apriori exaktně kvantifikovat, rozhodnutí je ovlivňováno psychologickými a sociologickým faktory. Pojistitel je lépe vybaven pro kalkulaci pojistného, zahrnující minulou zkušenost s využitím statistických zákonů s přihlídnutím k antiselekci rizik. Závěrečná část článku se zabývá regulací pojistných trhů v návaznosti na asymetrii informace mezi pojišťovnou a jejím klientem.