D14 - Household Saving; Personal FinanceNávrat zpět

Výsledky 1 až 2 z 2:

Daňová gramotnost žáků středních škol v ČR a její determinanty

Tax literacy of secondary school pupils in the Czech Republic and its determinants

Jan Mašát

Český finanční a účetní časopis 2024(1):77-89 | DOI: 10.18267/j.cfuc.587

V tomto článku je prezentována rozsáhlá studie, která se zabývá daňovou gramotností a která představuje nejrozsáhlejší doposud publikovaný výzkumný příspěvek v této oblasti. Výsledky studie naznačují, že přibližně třetina žáků středních škol neví, jaká je základní sazba DPH ani to, jak je tato daň významná pro státní rozpočet. Pouze každý desátý žák zaznamenal, že daň z příjmů fyzických osob zahrnuje dvě pásma sazby. Výsledky pocházejí z dotazníkových šetření na tuzemských středních školách s účastí téměř 500 žáků z celkem pěti typů středních škol analyzované pomocí metody chí-kvadrát test nezávislosti. Faktor pohlaví neovlivňuje daňovou gramotnost středoškoláků (p-hodnota 0,8407), naopak se daňová gramotnost liší v závislosti na typu navštěvované školy (p-hodnota 0) a zároveň je prokázána závislost mezi velikostí daňové gramotnosti a tím, jaký má žák vztah k daním (p-hodnota 0,0142).

Analýza pojištění schopnosti splácet na českém trhu spotřebitelských úvěrů

Analysis of payment protection insurance on the Czech consumer credit market

Mária Oborilová, Libor Coufal

Český finanční a účetní časopis 2016(1):25-47 | DOI: 10.18267/j.cfuc.466

Článek je zaměřen na problematiku pojistných produktů souvisejících se zadlužováním českých domácností v oblasti spotřebitelských úvěrů. Cílem příspěvku je na základě definovaných předpokladů analyzovat produkt pojištění schopnosti splácet z hlediska přínosu pro konečného klienta a identifikovat jeho vhodné využití v případě ekonomicky racionálně se chovajícího subjektu. Autoři rozborem pojistných podmínek definují klady a zápory daného pojištění pro stranu nabídky i poptávky a analýza je zaměřena také na informační asymetrii. Pro úplnost je článek doplněn i z pohledu nákladovosti daného pojištění, a to prostřednictvím ukazatele RPSN a vývoje pořizovacích nákladů na pojistné smlouvy. Výsledky analýzy poukazují na ne zcela vhodně nastavený produkt pro klienty, čehož důkazem je i dlouhodobě nízká hodnota ukazatele loss ratio, a na informační přesilu na straně nabídky.