Český finanční a účetní časopis 2014(4):106-119 | DOI: 10.18267/j.cfuc.427

IFRS Due Process as an Inspiration for Legislative Process of Developing the Czech Accounting Legislation

Mariana Valášková
Ing. Mariana Valášková, Ph.D. - odborná asistentka; Katedra finančního účetnictví a auditingu, Fakulta financí a účetnictví, Vysoká škola ekonomická v Praze, nám. W. Churchilla 4, 130 67 Praha 3; <mariana.valaskova@vse.cz>

The paper outlines the influence and impact of IFRS on accounting regulation in Czech Republic. The core of the paper is comparison of IFRS due process with legislative process of developing the Czech accounting legislation. The comparison of both of the processes enables to identify the weaknesses of Czech due process and provides specific recommendations for its improvement and increase efficiency. From the perspective of nature of accounting regulation the delegation of certain part of the developing accounting rules from the state to the accounting profession is important especially to strengthen the quality, understanding and acceptance of accounting rules, which can be effectively ensured through the due process different from that legislative. Inspiration can be found in the IFRS due process.

Keywords: IFRS; Due process; Legislative process; Ministry of Finance; Comparison.
JEL classification: M41

Published: December 1, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Valášková, M. (2014). IFRS Due Process as an Inspiration for Legislative Process of Developing the Czech Accounting Legislation. Czech Financial and Accounting Journal2014(4), 106-119. doi: 10.18267/j.cfuc.427
Download citation

References

  1. ČNB (2013): Přímé zahraniční investice. [on-line], Praha, Česká národní banka, c2013, [cit. 1. 9. 2013], <http://www.cnb.cz/cs/statistika/platebni_bilance_stat/pzi/index.html>.
  2. Giner, B. - Arce, M. (2012): Lobbying on Accounting Standards: Evidence from IFRS 2 on Share-Based Payments. European Accounting Review, 2012, roč. 21, č. 4, s. 655-691. Go to original source...
  3. IFRS (2013): IASB and IFRS Interpretations Committee Due Process Handbook. [online]. London, IFRS Foundation Publications Department, [cit. 28. 2. 2013], <http://www.ifrs.org/DPOC/Documents/2013/Due_Process_Handbook_Resupply_28_Feb_2013_WEBSITE.pdf>.
  4. Jorissen, A. aj. (2012): Formal Participation in the IASB's Due Process of Standard Setting: A Multi-issue/Multi-period Analysis. European Accounting Review, 2012, roč. 21, č. 4, s. 693-729. Go to original source...
  5. Mejzlík, L. (2011): Interpretace Národní účetní rady jako "best practice" v ČR? Český finanční a účetní časopis, 2011, roč. 6, č. 2, s. 4-6. Go to original source...
  6. Mejzlík, L. - Žárová, M. (2009): Have IFRS Positive Impact on the Regulatory Accounting Systems in Continental European Countries? European Financial and Accounting Journal, 2009, roč. 4, č. 1, s. 5-24. Go to original source...
  7. MF ČR (2004): Nový koncept právní úpravy účetnictví a aplikace IAS. Zhodnocení doporučení poradní komise ministra financí ČR. [online], Praha, Ministerstvo financí ČR, c2004, [cit. 1. 9. 2013], <http://www.nur.cz/media/akcni_plan/Aplikace_IAS_zhodnoceni.pdf>.
  8. MF ČR (2014): Seznam poradních orgánů, poradců, advokátů a advokátních kanceláří MF, I. pololetí 2014. [online], Praha, Ministerstvo financí ČR, c2014, [cit. 1. 10. 2014], <http://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/zakladni-informace/poradni-organy-a-poradci-mf/2014/seznam-poradnich-organu-poradcu-advokatu-18792>.
  9. NÚR (1999): Stanovy národní účetní rady. [online], Praha, Národní účetní rada, c1999, [cit. 23. 8. 2013], <http://www.nur.cz/content/view/14/30/>.
  10. NÚR (2009): Předmluva Národní účetní rady k Interpretacím českých účetních předpisů. [online], Praha, Národní účetní rada, c2009, [cit. 23. 8. 2013], <http://www.nur.cz/content/view/21/40/>.
  11. NÚR (2012): Interpretace: Národní účetní rada. Praha, Wolters Kluwer ČR, 2012.
  12. Skálová, J. - Žárová, M. (2013): Národní účetní rada a její vliv na české účetnictví. Český finanční a účetní časopis, 2013, roč. 8, č. 3, s. 6-19. Go to original source...
  13. Vláda ČR (1998): Usnesení vlády České republiky ze dne 19. března 1998 č. 188, o legislativních pravidlech vlády, ve znění pozdějších změn. [online], Praha, Vláda ČR, c1998, [cit. 25. 1. 2014], <http://www.vlada.cz/cz/ppov/lrv/dokumenty/legislativni-pravidla-vlady-91209/>.
  14. Vláda ČR (2011): Usnesení vlády České republiky ze dne 14. prosince 2011 č. 922, o Obecných zásadách pro hodnocení dopadů regulace (RIA) a o změně Legislativních pravidel vlády a Jednacího řádu vlády. [online], Praha, Vláda ČR, c2011, [cit. 25. 1. 2014], <http://kormoran.vlada.cz/usneseni/usneseni_webtest.nsf/0/8013529D30694A35C1257966004071AF/$FILE/922%20p%C5%99%C3%ADloha%20w111214a.0922.pdf>.
  15. Whittington, G. (2005): The adoption of International Accounting Standards in the European Union. European Accounting Review, 2005, roč. 14, č. 1, s. 127-153. Go to original source...
  16. Žárová, M. (2004): Regulation of the European Accounting from the perspective of international harmonization. [online], Acta Oeconomica Pragensia, 2004, roč. 2004, č. 1, s. 12-21 [cit. 14. 3. 2014], <http://www.vse.cz/polek/download.php?jnl=aop&pdf=239.pdf>. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.